mandag 26. september 2011

Filippinene





Velkommen til Manila hvor folket er mange, trafikken er kaotisk og fremkomstmiddelet er disse vanene. Alle sender pengene frem til foreren og sier hvor man skal. Naar man sitter forann gjelder det aa prove a folge med.. ;)

Uansett hvor man reier er det bra og smart aa kunne si noen basic setninger paa spraaket. Da ler de godt av deg og jeg tror at sansynligheten for aa bli overpriset er noe mindre ;p

Dette skiltet uroet meg litt da jeg leste det mens jeg satt paa et toalett. ?!?!??! Jeg maatte forsiktig titte ned i toalettskaalen for aa sjekke at det ikke var noe der.. :|


Ny vantur.
Og jeg vant over italieneren paa rommet mitt i basketball :)
Senere ble det ut paa byen. Et lite sted med et lokalband som bare spilte amerikanske coverlaater, men stemningen kunne man ikke klage paa. Justin og Ralph from US.


Det ble to netter i Manila og Saa satte jeg meg paa flyet til Puerto Princesa, Palawan som er en oy noe sor. Der motte jeg flere gjester paa hotellet jeg booket paa og det ble en sen kveld jeg ikke angret paa :)
Peter, en lokal jente, Jose, moi, Andrew og Pablo.

Saa fant vi en haung med smaa valper paa gaten og adopsjonsfolelsen var stor!
Sent paa kvelden satt vi og horte paa noen spille paa gata. Det var utrolig kult. Alle filippinerne jeg har mott saa langt har vart utrolig hyggelige. Kanskje noe litt mye. Alle kaller meg Ma'm noe som er litt uvandt.
Dagen etter dro Pieter, Pablo og jeg til El Nido som er nord paa Palawan. Det vil si jeg rakk det nesten ikke, ble noe overrasket da det banket paa doren min og de sa vanen hadde kommet. Jeg, som ikke engang hadde klart aa sette paa klokka kastet alt i baggen min og lop ned. Det var en 7 lang biltur hvor vi satt most 4 der det burde ha vaert 3.. Etter noe uvaer og ganske mange bomper var vi fremme. El Nido er veldig fint. Det er veldig turistifisert, men siden det er lavsesong er det nesten ingen her. Jeg betaler 400 pesos for mitt rom med dobbelseng, som er rundt 60kr.. Badet er delt og kanskje ikke norsk standard naar doren ikke kan laases og dusjen er over toalettet, men jeg bryr meg ikke :)

Andre dagen var det snorkling paa ulike oyer og jeg maatte beskytte det som ble solbrent fra dagen for!


WOW! der er det jeg har aa si. Det er utrolig mange fine koraller og MAAASSSSSE fisk. Maatte svomme gjennom et hull for aa komme til "small lagoon" og vi lunsjet paa en oy. Haaret mitt er utrolig slitt og jeg dro for aa klippe meg.
Da ser du saann ut... Ble jeg fornoyd? Nei. Ble det for kort? Ja. Var det gjevt? Nei. Menmen, naar du betaler 13 kroner kan du vel ikke klage.
JAAAA, jeg har dykket for forste gang! Saa maaaasse, bla en sea turtle! :D
Fatastisk! JA! Mens det over var masse vind og sjo pga tyflonen som suser rundt nord i Filippinene var jeg under vann og drev avgaarde som en sel. Det maa btw nevnes at jeg vaaknet av regnet og vinden. Det var full liv i gardinene mine og man foler seg plutselig veldig liten.
Hvert fall naar man moter denne fisken.
Var paa 13 M (sorry mor, de sa 12,5 var max for begynnere) paa det dypeste og jeg maa si at jeg har bestemt meg for aa fortsette kurset for aa faa Open Water sertifikat. Maa bare sjekke kontoene forst :p.
Smiiiil! Du er i El Nido!!!

Salamat!

3 kommentarer:

  1. Du koser deg fælt nå :P

    Endelig får man kommentert her, ja.. hihi

    SvarSlett
  2. saa goey du forteller om reisen! fint aa kunne se hva som skjer hos Deg:) ha det saa bra og pas paa Deg (ikke for mye da: ) ) kleeem

    SvarSlett